Usability Test / Brugertest

Brugervenlighedtest er en metode til evaluering af et produkt eller websted brugeroplevelse. Brugbarhedstest reducerer risikoen for at opbygge den forkerte ting. Det sparer penge, tid og andre dyrebare ressourcer. Det finder problemer, når de stadig er lette og billige at løse.

Fire trin til at udførelse en brugbarhedstest

  1. Opret en tidsplan
  2. Letter Testen
  3. Analysere sagsdata
  4. Opret testrapport

Her fik vi en opgave om at teste brugervenlighed af selvbetjeningsystem i kantinen i vores skole. Vi har to testpersoner som skal udføre en scenarie som de skal købe en bolle og bruge selvbetjeningsystem. Vi er alle tre i gruppen hvor en er moderator, observatorer og jeg optager en film og billeder. Det tager 15 min af det hele scenarie. Efter de to har gennemført scenarie spurgte vi om hvordan var deres oplevelse og var det tilfreds med systemet. De to testpersoner har forskellige feedback. En sagde at det svært at finde rundt i brugerfladen, overskueligt, dog lidt misvisende ift. “mærkater” . Feedback fra testpersoner

Testperson 1: Det er svært at manøvre rundt i selvbetjeningssystemet. Forventningen var, at det var lidt nemmere, samt at der var vejledning. Det er også uorganiseret og meget forvirrende layout.

Testperson 2: Overskueligt, men misvisende knapper og dårligt layout. Forventningen var at det bare fungerede. Synes at det fungerede, bortset fra mærkaterne.

Forbedringer efter feedback: Layout, knapper, skannings ikon (MobilePay), farveskema, mere æstetik. “Total”-knappen ændres til “Betal”

Refleksion:

I dette opgave fik vi teste mange forskellige ting. I min gruppe fik vi at teste brugervenlighed af selvbetjeningsystem i kantinen i vores skole. Vi har to testpersoner som skal udføre en scenarie. De skal købe en bolle og brug selvbetjeningservice. En har det svært ved at betal fordi han har dækket mobilepay scanningen med sin tallerken. Og den anden har udført scenarie fint. Vi fik feedback fra testpersonerne som sagde at deres system var meget forvirrende og uorganiseret. På baggrund af feedback ved vi nu hvad skal forbedres i selvbetjeningsystem.