Typography

Mens jeg kørte til Babysam tæt på rosengårdcenteret så jeg denne reklame undervejs. Det fanger min opmærksomhed meget hurtigt på grund af det er ikke så tydeligt at læse noget tekst.

Figure 1: Reklamer ved rosengårdcentret taget i Ørbækvej 75 , Odense, September 28, 2019.

Mens jeg kørte til Babysam tæt på rosengårdcenteret, så jeg har denne reklame undervejs. Det var min opmærksomhed meget hurtigt på grund af teksten var ikke så tydeligt at læse.

Design og Typography

Normal Reklame

  1. Den første ting, der fanger mit øje, var den hvide baggrund af tallet 34 og derefter de ekslusivt i Normale tekster.
  2. Den næste ting var de lodrette tekster og de hvide streger.
  3. Margen er ikke lige og for meget  unødvendige hvide streger.
  4. De brugte for mange skrifttyper og har et dårligt hierarki.
  5. Uorganiseret information.
  6. Den normale virksomhed antager at være normal i alle vinkler, men jeg synes, deres reklame skal forbedres i typografi og design.

Forslag til Forbedringer

Normal Reklame

  1. Brug en simpel fonts til overskrift og brødtekster for nem læsning.
  2. De hvide baggrunde skal passe til nummeret 34 og de eksklusivt i Normale tekster.
  3. Fjern de hvide streger.
  4. Lodret tekst skal ændres til vandret for nem læsning.
  5. Margenen på den blå baggrund skal være lige.
  6. Brug et logo ad gangen.
  7. Fjern overskydende tekster, der ikke er relevante.
  8. Gør oplysningerne mere tiltalende.
  9. Organiser oplysningerne i ret sted.

Reflektion:

Typografidesign er meget afgørende at bruge. Du skal kende dit formål, inden du vælger den rigtige typografi af dit produkt. Men selvfølgelig betyder størrelserne også noget, og det er det også med leading, kerning og tracking. Og sans serif-skrifttyper, der normalt bruges af mange til at lave websider, fordi det er let for brugerne at læse en tekst. Men serif ser godt ud i udskrivning af fx-reklamer, flyers osv. Ikke alle skrifttyper passer til ens formål. Så overvej at finde den rigtige typografi til dit produkt, så dine brugere forstår, hvilken besked du sender.