SEM / SEO

SEO 
• Står for Search Engine Optimization.
• Det er en metode til at få trafik fra de ‘gratis’, ‘organiske’ og ‘naturlige’ søgeresultater i søgemaskiner som Google. 
• SEO går ud på at optimere dit websites søgeord og relevans og herigennem optimere din online tilstedeværelse, uden at bruge betalte metoder. Formålet er at komme ‘naturligt’ frem på første side af google’s ‘Search Engine Result Page’ (SERP’s). 
• Googles webcrawlers producerer sine SERPs ved at analysere dit websites: Tekster, dokumenter, meta tags, andet indhold, samt via en analyse af din sides inbound links. 

SEM
• Står for Search Engine Marketing 
• Det er en metode til markedsføring, hvor man man kun betaler for noget når en bruger / kundeemne klikker på vores annonce. Det kaldes også for PPC (Pay Per Click) markedsføring og udbydes af bl.a. Google Ads og Bing. 
• PPC annoncer vises altid øverst på Search Engine Result Page’en. Med ordet ‘Annonce’ i teksten. 
Om din PPC annonce kommer med og bliver vist øverst på siden, afhænger af to ting: Annonce Auktionen og hvordan Google opfatter annoncens Relevans (Quality Score) ift. hvad brugeren leder efter. (Dan, 2020)